Geisers, vulkanen en sneeuw - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Winnie Wal - WaarBenJij.nu Geisers, vulkanen en sneeuw - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Winnie Wal - WaarBenJij.nu

Geisers, vulkanen en sneeuw

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Winnie

22 Mei 2009 | Nieuw Zeeland, New Plymouth

Hallo!
Na ons vorige berichtje zijn we van Bay of Islands naar Rotarua gegaan, dat ligt in een gebied met veel geothermische activiteit. Dat was ook te ruiken, door de zwavel rook het naar rotte eieren!
Daar zijn we naar het museum gegaan en naar het Waiotapu Thermal Wonderland, een prachtig gebied met geisers, stomende grond, kokende modderbaden.. Ook hebben we een prive heet bad genomen in de Polynesian spa.. Heerlijk! Vanuit Rotarua zijn we naar het Tongariro national park gegaan. Hier wilden we de Tongariro crossing doen (op Stieneke's aanraden..) maar helaas lag er sneeuw en konden we dat niet doen.. We hebben nog wel een andere prachtige wandeling gemaakt naar watervallen.
De volgende ochtend werden we wakker, en toen was de camping ook bedekt in sneeuw... Prachtig! Maar wel erg koud! Dit was ook erg ongewoon, de camping lag vrij laag en er viel bijna nooit sneeuw, en al helemaal niet in de herfst..
Toen we weg wilden rijden, startte de auto niet. We hadden 3 Duitse meiden ontmoet die hetzelfde probleem hadden gehad en een batterij hadden, maar helaas werkte dat niet. De service van onze camper was niet te bereiken maar gelukkig hadden ze bij de receptie nog een batterij en konden we toch nog wegrijden. De scenes in Mordor van Lord of the Rings zijn daar opgenomen en daar wilden we kijken, maar helaas was die weg ook afgesloten door de sneeuw...
Dus maar op weg naar onze volgende bestemming: Stratford. Hier reden we heen via de Forgotten World Highway. Een highway kun je het niet echt noemen.. Het was gewoon een provinciale weg (een baan voor elke kant) en het zat vol bochten, en 12 km ervan was zelfs onverhard.. Het was wel prachtig!! Onderweg kwamen we nog langs Whangamomona: een kleine republiek in Nieuw Zeeland. Mooi verhaal: ze wilden het districten-systeem veranderen, waardoor de inwoners van Whangamomona opeens in het rugby-team van hun rivalen moesten spelen.. Dit vonden ze niks, dus hebben ze in 1988 hun onfhankelijkheid verklaard in het Whangamomona hotel. Sindsdien is het een republiek met hun eigen verkiezingen.. In 1998 hebben ze een geit tot president verkozen die tot zijn dood in 2001 president is geweest... De republiek heeft zelfs zn eigen bier dus die hebben we natuurlijk geproefd in het hotel.
Lekker!
Daarna via de 'highway' weer verder naar Stratford en daar op een camping gestaan. Vanaf hier wilden we een grote vulkaan op, Mount Egmont, waar the Last Sumarai is opgenomen omdat hij op Mt Fuji lijkt. De volgende ochtend zijn we naar het VVV-kantoor gereden om te vragen of het mogelijk was, maar ze konden het ons niet vertellen omdat het gesneeuwd had. We moesten maar naar het kantoor op de berg. Daar zijn we heen gereden, maar
halverwege konden we niet verder omdat er allemaal sneeuw op de weg lag.. Dus zijn we maar verder gelopen, terwijl het weer begon te sneeuwen. Maar we kwamen Ierse meiden tegen die naar het kantoor waren gelopen waar hen af was geraden verder te lopen.. Dus zijn wij ook maar weer teruggegaan. Toen maar naar een Garden gegaan, daar een prachtige wandeling gemaakt door regenwoud. Hier was het opeens prachtig weer! Gisteravond zijn we naar New Plymouth gegaan, waar we op een prachtige camping staan, aan het water met uitzicht op de haven! Gisteren was het prachtig weer en hebben een stuk langs de kust gelopen, geweldig. Helaas is het vandaag weer rotweer..
We hebben gisteren maar een extra deken gekocht omdat het wel erg koud is 's nachts..
Maar behalve de kou is het wel heerlijk hier. De mensen zijn ontzettend aardig en het landschap is prachtig!
Morgen gaan we waarschijnlijk naar Wellington en vanaf daar steken we over naar het Zuidereiland.
Liefs,
Bas en Winnie

• 22 Mei 2009 - 00:14

Bartje:

Cool zeg! En ook een beetje koel dus. Whangamomona roelz, ik zag op wikipedia dat ze na de geit een poedel en nu een schildpad verkozen hebben, ik denk dat ik ga emigreren :)

Wel jammer dat zo veel niet kon door de sneeuw!

Over een maandje komen we al :)

Liefs,

Bartje

• 22 Mei 2009 - 08:45

Nienke:

Klinkt geweldig en ziet er geweldig uit :-) Ik wil ook wel een keer naar Nieuw-Zeeland!
    Maar eerst naar Australië over een maand, joehoe!!!

Liefs (vanuit mijn college Spaans...),
    Nienke

• 22 Mei 2009 - 09:54

Stien:

Wauw, wat herkenbaar allemaal!!! Maar vast wel heel anders met al die sneeuw: Mt Egmont zag er bij ons wat begaanbaarder uit... Je zei dat ik je had moeten waarschuwen voor de kou, maar wij hoefden toen geen mutsen op... Brrr... Je zult het warme Oz wel missen.

Geniet lekker samen!

Liefs

PS: Whangamomona was hilarisch, he?!

• 22 Mei 2009 - 12:21

Henk En Betsy:

Wat is het mooi dat we jullie zo kunnen volgen.
    Zo dichtbij en toch ook heel ver weg!
    Jullie zien heel wat van de wereld. We vinden de foto's zeer indrukwekkend. Het begint hier langzamerhand zomer te worden; de temperaturen stijgen gestaag. Joep is bij mij buiten om de bamboe te verwijderen.
    We blijven jullie met veel interesse volgen en doe s.v.p. voorzichtig.
    H&B

• 23 Mei 2009 - 18:53

Betty:

Een klein blikje kon ik werpen in jullie camper,kon niet zien of alles keurig en op z plek lag of dat het een rommelzooitje was.Sneeuw mooi,maar ook ongemakken.Voorzichtig.Wat een fotos toch weer,jullie met muts,bij ons steeds iets warmer. Wat een schitterende natuur. Geniet nog maar heel veel.Tùùùt betsma

• 25 Mei 2009 - 07:29

Sarah:

Wow, wat een heerlijk verhaal om te lezen. Wel jammer dat de sneeuw jullie plannen wat in de war gooit, maar ja, zo gaat dat als je op reis bent! Uberhaupt sneeuw! Wij zijn blij dat we eindelijk in het zonnetje in de tuin kunnen zitten :). Maar het ziet er naar uit dat jullie het samen goed naar je zin hebben, dus ga zo door! Oh, en een geit als president, wie wil dat nou niet? Of beter, wie heeft dat nou niet? Groetjes

• 25 Mei 2009 - 07:29

Sarah:

• 25 Mei 2009 - 20:30

Tity:

Hadden jullie een muts meegemomen,waar moet je al wel niet aan denken als je zo een reis maakt.Wat mooi om jullie belevenissen te mogen zien aan mijn keukentafel,geweldig wat een ervaring en wat een mooie foto"s.
    Liefs Tity en een dikke tuuuuut

• 26 Mei 2009 - 08:38

Inge:

Ha Bas en Winnie! Wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie doen en alvast wat foto's te zien. En natuurlijk alweer aan het bier! Haha. Geniet er van daar!!

• 01 Juli 2009 - 16:03

Renee:

Eindelijk 's toegekomen om deze site 's goed te bekijken (oftewel: heb vrijdag laatste tentamen, dus dit is een goed sog-excuus ;)
    Wat supergaaf ziet die geiser eruit!! Supermooie omgeving!
    Ik wil ook!!
    Hoe is 't reizen met z'n 4en? Vast erg gezellig :D
    Ik ben @ the moment aan het toe leven naar vakantie en natuurlijk het midzomerfeest!
    Jammer dat jullie er allemaal niet bij kunnen zijn.
    Maar iig heel veel plezier en tot de volgende krabbel/reactie/prikbordding ;)!