Westkust - Reisverslag uit Broome, Australië van Winnie Wal - WaarBenJij.nu Westkust - Reisverslag uit Broome, Australië van Winnie Wal - WaarBenJij.nu

Westkust

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Winnie

11 Juli 2009 | Australië, Broome

Lieve allemaal
Eindelijk weer een berichtje! We rijden nu langs de westkust van Australie, en er is niet heel veel internet daar.. Dus heel wat bij te praten!
Bas en ik zijn vanaf Sydney met de trein naar Sale gegaan, waar we opgehaald werden door mijn gastouders, Akke en Pete. Geweldig om ze weer te zien! Mijn gastbroer Michael zit helaas in Korea dus die heb ik niet gezien, maar m’n gastzus Lani was er wel. Ze waren weer enorm gastvrij en we hebben er een week gezeten, en ook hun camper meegekregen. Daarmee zijn we naar Wilson’s Promontory geweest en naar Tarra Bulga National Park. Ik was in allebei al wel geweest, maar het blijven prachtige plekjes! In Wilsons Prom hebben we in het park gekampeerd en het zat ’s nachts vol met wombats en kangaroes. Er waren ook prachtige papegaaien.
Akke en Pete hebben ons ook meegenomen naar Paynesville, waar ze een stuk land hebben gekocht. Ze gaan helaas ‘mijn’ oude huis verkopen.... Maar dit nieuwe plekje is ook prachtig. Bas heeft in Paynesville voor het eerst haai gegeten. We zijn met de boot naar Raymond Island gegaan waar het vol zit met koala’s, dus daar ook een heleboel van gezien. Daarna naar nanna (oma), die paste op het huis van Di, de zus van Pete, die ook in Paynesville woont. Leuk om nanna ook weer te zien! We hebben ook Guusta weer gezien, de zus van Akke, en haar nieuwe man, en met hen op stap geweest in Sale, supergezellig!
Het was eerst wel raar om weer ‘thuis’ te zijn, maar al heel snel voelde het weer echt thuis. Er was ook weinig veranderd, behalve nieuw tapijt en een prachtig huisje bij het zwembad.
Daarna zijn we naar Melbourne gegaan en moest ik weer afscheid nemen... Verschrikkelijk!!! Hopelijk komen ze volgend jaar naar Nederland. In Melbourne hebben we 2 dagen gezeten en gelunchet met een oude schoolvriendin. Daarna naar Perth gevlogen, daar een dag gezeten en toen kwamen Eggy en Nienke!! De dag erna met de boot naar Fremantle geweest, een buitenwijk van Perth, en de dag erna konden we de camper ophalen! Het is een prima camper, met koelkast en magnetron. We hebben het aquarium van Perth bezocht en zijn toen naar Lancelin gereden, daar zou je goedkoop windsurflessen moeten kunnen nemen, maar helaas zaten we (ver) buiten het seizoen. Vanuit daar doorgereden naar the Pinnacles Desert, een woestijn met allemaal rare uitsteeksels... We hadden de zonsondergang-toer gedaan want dat scheen magisch te zijn, helaas was het rotweer en was er weinig bijzonders aan.. Toch was het sowieso leuk. Daarna naar Kalbarri national park. Daar ook naar de kroeg geweest, waar we alweer aanspraak hadden van Australiers en Nienke heeft geleerd hoe je met een kangaroe moet vechten... ;-) De volgende dag gingen we het park in, helaas konden we niet overal heen, omdat door het slechte weer de weg was afgesloten, maar toch nog heel wat moois gezien. Daarna naar Denham gereden waar we op een prachtige camping stonden, aan de zee. We kwamen net voor zonsondergang aan, dus met een biertje op het strand de zonsondergang bekeken. De dag erna naar Monkey Mia en daar op een boot gegaan op zoek naar zeekoeien, dolfijnen en schildpadden. We hebben helaas alleen dolfijnen gezien, maar het was toch leuk, en we kregen er gratis een zonsondergang toer bij, gelukkig kwam hiervoor de zon even tevoorschijn en hebben we een mooie zonsondergang gezien. De volgende dag naar het dolfijnvoeren, dan komen de dolfijnen heel dicht het strand op. Helaas mochten we niet voeren, maar ze wel van heel dichtbij gezien!
Daarna naar Coral Bay gereden, waar we op een boot zijn gegaan en dit keer meer geluk gehad: walvissen van heel dichtbij gezien, schildpadden, dolfijnen en een zeekoe. Daarna gesnorkeld, en het was net een aquarium: vissen en koraal in alle kleuren van de regenboog! Op deze camping hebben we ook 2 Zwitsers ontmoet, Nick en Maria, en een Nederlander, Rob. Daar 2 avonden mee gebarbecuet, en voor de dag erna afgesproken in Exmouth op de camping. De dag erna was het eindelijk mooi weer, de eerste mooie dag in West Australie! In Exmouth op het strand gelegen en dus ’s avonds weer gebbqt (we zijn al goed ingeburgerd, elke dag bbq..) met Maria, Nick en Rob.
De volgende dag doorgereden naar Karijini National Park. De camping was vol, dus moesten we op een alternatieve camping staan; er waren geen echte plekken, je ging gewoon staan waar er plaats was en er waren 2 wc’s (met een gat in de grond) voor de hele camping, en geen stroom of douches, maar het had toch wel wat! De dag erna naar de camping gereden, daar was gelukkig nu wel plek, en het was een prachtige camping! Ook zonder stroom en douches, maar gelukkig was er een prachtige waterval waar we gezwommen hebben. Het park was prachtig!! Allemaal mooie kloven en we hebben heel wat wandelingen gedaan, Nienke en Eggy hebben zelfs de een-na-hoogste berg van west Australie beklommen. We hebben 3 nachten in dit park gestaan en toen naar Port Hedland gereden. Het was volle maan, dus konden we de ‘stairway to the moon’ bekijken. Dat zou om 18.27 beginnen op het strand, dus toen waren we daar, maar we hadden niet echt een idee wat het nu zou zijn. Toen zagen we een rode gloed, en kwam de maan op! Net een zonsopgang, met een rode maan, en het licht scheen over het water en de zandbanken, waardoor het net was of er een trap naar de maan ging. Zeer indrukwekkend!!
De volgende dag naar Broome gereden, en daar zitten we nu. Gisteren een krokodillenfarm bezocht. Wat een enorme beesten! Die zitten vanaf Broome ook in het water, dus wij kijken nu wel uit waar we gaan zwemmen! Na het internetten gaan we naar het strand, en morgen waarschijnlijk weer verder op weg naar Darwin.
We genieten volop! Prachtige landschappen en de Australiers zijn zo vriendelijk: iedereen maakt een praatje met je en wil je helpen.We worden ook door iedereen ‘love’ of ‘darling’ genoemd, en al weet je dat ze dat tegen iedereen zeggen, het geeft toch een leuk gevoel ;-). Het weer is eindelijk ook mooi en het geeft een heerlijk gevoel om zo door de middle of nowhere te rijden. Het enige nare is de dode kangaroes en koeien langs de weg. Gelukkig is er nog maar een kangaroe voor ons de weg overgestoken en hebben we die kunnen ontwijken. Het is wel heel wat anders dan Nederland; sinds Perth hebben we tot Broome niet meer echt een dorp gezien dat was voorstelt. Er zijn uren waarin je niets tegenkomt, en soms op een hele dag is het enige wat je tegenkomt een roadhouse waar je kunt tanken en eten. Iedereen groet elkaar ook op de weg.
De campings zitten een stuk voller dan in Nieuw Zeeland. En niet alleen met toeristen, maar ook met ‘grey nomads’: gepensioneerde Australiers die met een caravan door Australie heen reizen. Die zijn ook altijd in voor een praatje, erg gezellig! We barbecuen dus ook bijna elke dag, vooral handig omdat het lastig is iets te vinden wat wij allevier lekker vinden ;-) En gezellig natuurlijk, en nu het weer lekker is , is het nog leuker!
Nou wij gaan zo naar het strand. Ik hoor dat het in Nederland ook mooi weer is geweest, nu gaan wij ons kleurtje krijgen!
Liefs, Bas en Winnie

• 11 Juli 2009 - 05:53

Rolf:

Geweldig weer wat te zien. Met tranen in de ogen bekeken. Geniet ervan!

• 11 Juli 2009 - 16:49

Betsy En Henk:

Wij hebben weer enorm genoten van het verhaal en de geweldige foto's.Nog veel plezier en geniet ervan.

• 11 Juli 2009 - 17:05

Betty:

Wat een reis maken jullie mee met jullie camper[beetje jaloers].En fijn dat er fotos bij zijn,nu kan ik weer even naar jullie kijken en beetje zien wat jullie onderweg allemaal tegenkomen.N og een mooie reis verder. tùù mama

• 11 Juli 2009 - 19:44

Anne:

Wow, wooow, wooooow, wat een mooie plaatjes. En nu richting Darwin. Laiverds, geniet ze nu het kan!

• 11 Juli 2009 - 21:32

Gonny:

Wat een mooie foto`s,het is net een droomreis!
    Heeft Nienke haar been bezeerd, kan je zo nog wel lopen?
    Veel plezier verder,groetjes Gonny

• 12 Juli 2009 - 16:50

Dity:

Geweldig om te lezen en dan die foto's! Nienke vertelt de ene dag door de telefoon (!) dat ze veel opschrijft en de volgende dag zie ik haar op de foto zitten schrijven! Ja Rolf, ik zat toen ook met tranen in de ogen en een grijns van oor tot oor. Bedankt Winnie en hartelijke groeten uit Meppel.

• 12 Juli 2009 - 16:53

Ed:

Veel liefs van Ed. Geweldige reis, en de foto's? Best aardig, maar het lijkt mooier dan het is -;)

• 12 Juli 2009 - 20:36

Stien:

Jippie, weer foto's en verhaal!!! Super...ziet er weer prachtig uit!

Mooi, al jullie hoedjes :)

Maar ben toch ook wel blij als je over een maandje weer lekker hier bent...of mag ik dat niet zeggen?

Liefs

• 14 Juli 2009 - 07:35

Sarah:

He Winnie en Bas en Eggy en Nienke! Wat een vet gave reis maken jullie zeg, heerlijk om weer te lezen. Zoveel verschillende dingen en volgens mij ook echt ontspannen, beetje BBQ-en elke dag :) Super dat dit allemaal kan. Veel plezier nog!

• 16 Juli 2009 - 23:40

Erik: