Cambodja doorkruist - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Winnie Wal - WaarBenJij.nu Cambodja doorkruist - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Winnie Wal - WaarBenJij.nu

Cambodja doorkruist

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Winnie

04 Maart 2009 | Cambodja, Kratié

Hallo allemaal
Hier weer een berichtje, werd wel weer tijd want heel wat te vertellen.
We zijn uiteindelijk een dagje langer in Sihanoukville gebleven omdat Lars ziek was, maar de dag erna wel vertrokken naar Kampot. We zijn naar het busstation gegaan maar er bleek geen bus te gaan, dus dan maar met de taxi. We mochten kiezen, gedeelde taxi en wachten tot hij vol zat of met z'n tweeen een taxi. Toch maar met z'n tweeen gedaan, kwamen er toch nog mensen bij zitten. Toen bleek dat we voor 10 dollar de achterbank met zn tweeen deelden, of voor 5 dollar met nog veel meer. Toen we zagen dat ze voorin met zn drieen op een stoel zaten, toch maar het eerste gekozen. En toen kwam er ook nog iemand bij de bestuurder op de stoel, dus zaten ze met z'n vijven voorin... Ik voelde me ook wel wat decadent maar ja je weet ook dat je enorm afgezet bent en zij waarschijnlijk een halve dollar betalen.. Vanuit Kampot nog een uitstapje naar grotten gemaakt en het strand van Kep, heel mooi. De dag erna zijn we met de bus naar Phnom Penh gegaan. Daar zaten we in een geweldig hostel met een prachtig terras aan het water.
De volgende dag was een zware dag, met de S-21 gevangenis en de Killing Fields. In de S-21 werden de mensen die door de Rode Khmer gevangen waren genomen gemarteld. Er lagen nog wat martelwerktuigen, de cellen waren er nog, het apparaat waarmee ze mensen met hun hoofd in het water hingen en foto's van de mensen als ze doodgemarteld waren. Echt verschrikkelijk. Als ze de S-21 overleefden, gingen ze naar de Killing Fields waar ze doodgeslagen werden en in een massagraf gegooid.
Ze hebben nadat de Khmer Rouge verdreven was 9000 schedels opgegraven en in een monument gelegd. We waren er allebei misselijk van.
De volgende dag zijn we met de bus naar Battambang geweest en daar op de bamboe-trein geweest. Er worden twee paar wielen op de rails gelegd, daarbovenop een soort bamboe-mat met een motor erop. Toeristen kunnen daar tegen betaling op meerijden, maar de Cambodjanen gebruiken het ook echt. Als er een tegenligger aankwam, moest degene met de minste personen de 'trein' van het spoor halen. We werden zo'n 20 minuten gereden, toen de zonsondergang bekeken en toen weer terug. Dan wordt de mat gewoon omgedraaid. Onderweg nog een lifter opgepikt: een man met een honingraat in z'n hand! Bizar. De volgende dag zijn we met de boot naar Siem Reap gegaan, een tocht van 7 uur. Prachtig, en ook lekker om eens niet in de bus te zitten. Vanaf daar hebben we 2 dagen de tempels van Angkor bezocht. Deze tempels zijn gebouwd tussen de 8e en de 13e eeuw en zijn daarna overwoekerd door de jungle, maar later dus weer ontdekt. Een tempel hadden ze in bijna dezelfde staat gelaten als dat ze m gevonden hadden, dus met bomen die erbovenop groeiden. Het was echt ontzettend indrukwekkend!!
Vandaag hebben we 9 uur in de bus gezeten en nu zijn we in Kratie. Morgen gaan we weer verder naar de Ratanikiri province, waar we een trekking gaan doen. Erg veel zin in!!
Vanuit daar gaan we naar Laos.
We vermaken ons erg goed hier. Als overblijfsel van de Franse kolonisatie kun je overal baguette krijgen, heerlijk! Het eten is sowieso ook erg lekker. Maar het meest geniet ik van de mensen, die zijn echt zo ontzettend vriendelijk! ze willen echt hun best voor je doen en zijn heel open en hartelijk. We hebben al heel wat 'knuffel-Cambodjanen' meegemaakt, die zijn zo schattig dat je even wil knuffelen ;-) Behalve in Angkor wat, waar ze bij elke tempel om het hardst schreeuwen: 'Pineapple miss? Mango? Cold drink?' en de kinderen die aan je gaan hangen met kaarten en sjaals, die allemaal hetzelfde zeggen: "you buy from me so I can go to school". Ze weten al heel goed waar we gevoelig voor zijn.. Wel heel moeilijk, want als je te aardig doet kom je niet meer van ze af.. Maar verder zijn de mensen echt geweldig!
Ik heb net geprobeerd foto's te plaatsen maar dat werkt helaas niet..
Liefs,
Winnie

• 04 Maart 2009 - 14:32

Greta:

Klinkt allemaal heerlijk! Leuk om te lezen, genietse!

• 04 Maart 2009 - 16:59

Tsiona En Alex:

Wat een mooie verhalen, heerlijk om te lezen! Dat van die S-21 lijkt mij ook erg indrukwekkend, vreselijk waartoe mensen soms in staat zijn...
    Ben nog benieuwd naar wat meer strandfoto's en zonsondergangen, al was die ene die erbij stond ook al mooi! Veel plezier in Laos!
    Liefs ons

• 04 Maart 2009 - 18:51

Annie :

hallo winnie,
    wat een indrukwekkend verhaal met veel tegenstellingen.
    goede reis naar laos,
    tot de volgende keer, hartelijke groet, annie

• 05 Maart 2009 - 07:14

Freija:

Hey Winnie!! wat een fijne verhalen en foto's weer!! Geniet helemaal mee met je reis vanuit mn kantoor; ik ga komend weekend en de week erop de sneeuw opzoeken, das wel ff wat anders dan de 35 graden waar jij in zit :-). als k terug ben ga ik je uitgebreid mailen. liefs

• 05 Maart 2009 - 07:35

Henk En Betsy:

Weer een heel mooi verhaal om te lezen.Geniet maar lekker.
    Dikke kus.

• 05 Maart 2009 - 18:40

Aryette:

Weer erg indrukwekkend watjullie allemaal zien en beleven. Prachtige fotos. Blijf genieten van al het moois om jullie heen. groetjes

• 08 Maart 2009 - 21:28

Betty:

Wat een mooie fotos bij jouw vol belevenissenreisverslag. Volgende keer jij met fruit op de foto,dan is het iig. niet eenmalig. Tot een volgend verslag. Dikke tùùùt mama