trekking, Don Det en nog veel meer - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Winnie Wal - WaarBenJij.nu trekking, Don Det en nog veel meer - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Winnie Wal - WaarBenJij.nu

trekking, Don Det en nog veel meer

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Winnie

22 Maart 2009 | Laos, Luang Prabang

Hallo allemaal
De vorige keer zat ik dus nog in Kratie, Cambodja. Vanuit daar zijn we naar Ban Lung gegaan in een helse busreis over hobbelwegen, met een bus vol rijst (waarom ze kilo-zakken rijst meenemen in een busreis van 6 uur, terwijl het overal te koop is, is mij nog niet duidelijk..) en suede-bekleding terwijl het bloedheet was, en een man naast me die op de grond zat te spugen... In Ban Lung hebben we een trekking geregeld in de jungle voor 4 dagen, 3 nachten. Dit hebben we gedaan bij de gids die we Baloe gedoopt hebben. Deze naam heeft hij te danken aan zijn buikje en omdat het een grappenmaker was. Nadat we de toer bij hem geboekt hadden, waren we vrienden en mochten we zijn scooter lenen om naar het vulkanische meer te gaan dat op 10 minuten afstand lag. Dus ben ik bij Lars achterop naar het meer gegaan. Dit meer was 50 meter diep en heel helder.
De dag erna begon onze trekking. Ik ging bij Baloe achterop de scooter en Lars had zijn eigen scooter.Na ongeveer 2 uur kwamen we bij een dorp waar we een ranger hebben opgepikt, die met ons meeging. Hem hebben we Mowgli genoemd. Lars ging nu bij hem achterop en toen gingen we nog een half uur door de jungle heen, waarna we de scooters achtergelaten hebben. De volgende 3 dagen heeft Mowgli ons door de jungle geleid. Hij was nog nooit in een stad geweest en liep met het grootste gemak op z'n teenslippers de jungle door, terwijl wij al moeite hadden op onze wandelschoenen.. We sliepen in hangmatten rond een kampvuur, was echt een geweldige ervaring! We hadden 2 liter rijstwijn mee, die er de eerste avond al doorheen is gegaan. Het was erg gezellig die avond! We zijn nog twee keer om half 6 's ochtends op pad gegaan om aapjes te zoeken, de eerste keer hebben we ze niet gezien maar de tweede keer zagen we ze door de toppen van de bomen slingeren, geweldig! Baloe was ook echt heel grappig en zat vol grote verhalen. Zo had hij wilde fantasieen over Monica Lewinsky en wilde hij een dikke vriendin zodat hij op haar drijven in het water.. We hadden hem nog gevraagd wat hij deed als hij geen trekking deed, toen zei hij dat dan volleybalde of naar school ging. Maar de avond na onze trekking zijn we nog met hem en zijn zus even wat gaan drinken, en toen zagen we opeens dat hij ook de lokale drugsdealer was.. Sowieso heel raar hier, bij elk guesthouse staat heel groot dat het verboden is om drugs te gebruiken, maar het wordt ons vervolgens geregeld aangeboden door hotelmedewerkers.. Die niet geloven dat we niet roken, omdat we Nederlanders zijn.. ;-)

De dag erna moesten we afscheid nemen van Cambodja en gingen we naar Don Det, in Laos. Dit was bij de 4000 Islands, die in de Mekong liggen. Het was echt paradijselijk! We hebben daar een dag een fiets gehuurd en zijn naar een mooie waterval gefietst. We zijn hier 2 nachten geweest en daarna zijn we naar Pakse gegaan. Hier was het Bolaven Plateau. Hier hebben we een toer gedaan en hebben we een koffie- en theeplantage bezocht en watervallen bekeken.
De dag erna gingen we alweer verder. Na een reis van ruim 13 uur kwamen we aan in Ban Na Hin, een klein plaatsje wat als uitvalsbasis dient voor de Tham Kong Lo, een kalkzandsteengrot van 7 kilometer. We kwamen rond half 8 aan en alle guesthouses zaten vol.. We zaten echt in een gat dus konden ook nergens meer heen, maar gelukkig mochten we in het VVV-kantoor slapen.. Dit werd gerund door een broer en zus die er ook woonden. Ik heb bij haar in bed geslapen en Lars bij hem op de grond... De volgende dag gingen we naar de grot. We zijn er in een bootje doorheen gevaren en het was echt magisch, het had niet misstaan in de Efteling. 's Avonds hebben we geslapen bij een lokale familie. We hebben daar gegeten en 's avonds met z'n allen een Thaise soap gekeken.. Het was lastig communiceren, maar wel heel leuk. Ze waren heel gastvrij. We sliepen met de hele familie (vader, moeder en 3 kinderen) in een grote kamer. 's Ochtends kregen we ontbijt en daarna zijn we weer verder gegaan en na weer een reis van 12 uur kwamen we aan in Vang Vieng. Dit is het party-oord van Laos. Er is een eiland met allemaal openluchtbarren met hele harde muziek. Wij zaten rond 10 uur te eten en er liepen al allemaal dronken mensen langs met van die speelgoedemmertjes met drank.. Wij hebben ons er 's avonds ook maar in gemengd en een hele leuke avond gehad! Het was ook nog St Patricks Day dus allemaal mensen in het groen in Ierse muziek.
De volgende dag gingen we HET fenomeen van Vang Vieng uitproberen: tubing. Je wordt met een groepje van ongeveer 10 mensen 4 km verderop bij de rivier afgezet met een band, waarin je terug kan drijven naar Vang Vieng. Maar bij het afzetpunt zijn allemaal barretjes aan het water, met keiharde muziek, gratis shotjes en emmertjes drank.. Ook zijn er overal swings. Bij de eerste bar was hij het hoogst: vanaf een plateau in een boom op ongeveer 15 meter hoog ga je aan een schommel hangen en laat je je in het water vallen.. Doodeng, maar wel leuk!
Het was net een MTV-beachparty: overal mensen in bikini en zwembroek aan het dansen. Je drijft in de rivier en wordt dan met een haak bij de bar binngehaald, waar je ontvangen wordt met een gratis shotje whiskey. Veel mensen blijven bij de barren hangen en nemen een tuk-tuk terug, en wij zijn ook niet verder gekomen dan de 5e bar...

De volgende dag waren we wat brak en hebben we de tubing weer gedaan, maar nu zonder de barren en hebben we de 4 km naar Vang Vieng wel via de river afgelegd. Vang Vieng is behalve het Salou van Laos ook echt prachtig! De dag erna hebben we een toer gedaan. Eerst gingen we naar een grot waar je binnenin op de 'tube' ging: dus weer op een band drijven. Eerst moest je een kabel volgen de grot in, en daarna moesten we allemaal bij elkaar inhaken en ging onze gids voorop zwemmen, en zijn we in een grote slinger door de grot 'getubed'.
Daarna werden we op 8 km van Vang Vieng afgezet en gingen we terug kajakken. Na 4 km stopten we weer bij de barren en hebben we 2 flessen (van 620 ml..) bier gedronken, waarna we nog 4 km moesten kajakken.. We zijn twee keer omgeslagen ;-)

De dag erna zijn we weer vertrokken, op weg naar Luang Prabang. Daar zijn we nu. Luang Prabang is de oude hoofdstad en staat op de Werelderfgoedlijst. Vrachtwagens en bussen mogen er niet rijden, er mag niet getoeterd worden en om half 12 moet alles rustig zijn. Een heel relaxed stadje dus en erg mooi! Vandaag zijn naar de Tat Kuang Si waterval geweest, was ook weer prachtig!

Dat was weer een heel verhaal... Het was ook een tijd geleden en we hebben zoveel mooie dingen gezien! We hebben nog 1 of 2 dagen in Laos en gaan dan de Gibbon experience doen, een trekking van 3 dagen waar we in boomhutten slapen. En daarna vliegen we helaas alweer weg..

Liefs,
Winnie

• 22 Maart 2009 - 12:21

Rolf:

Leuk weer van je te horen. Ik begrijp dat het niet altijd lukt hoor, maar toch heel leuk

• 22 Maart 2009 - 14:50

Greta:

He lieve Win, sta elke keer weer versteld van je verhalen...! Klinkt heerlijk. Genietse, liefs uit Groningen,x

• 22 Maart 2009 - 15:44

Bas:

Lief eindelijk weer een verhaal van je! Ik wil meer foto's met jou er op! Betty ook. Toedels

• 22 Maart 2009 - 21:13

Ditte:

En ik ook...

Al zijn de andere foto's ook leuk om te zien...

Leuk je avonturen te lezen, stuur je binnenkort even een update vanuit Groningen.

Kus
    Dit

• 22 Maart 2009 - 21:37

Gonny:

Hoe doen jullie het met eten,kan je wel tegen hun eten of neem je zelf mee? Fijn om weer iets van je te horen, veel plezier gewenst

• 23 Maart 2009 - 06:56

Aryettte:

Dacht altijd dat Tsiona alleen zulke lange verhalen kon schrijven maar jij kan er ook wat van..haha. Wat een belevenissen. Geweldig. In een hangmat slapen lijkt me heel gaaf, maar al dat ongedierte 's nachts lijkt me maar niks. Blijf genieten. Groetjes ook van Gideon en Galith en Harry

• 23 Maart 2009 - 10:25

Nienke:

Klinkt allemaal weer geweldig, wat een ervaringen! En lekker veel foto's, maar inderdaad, wel weinig met jou ;-)
    Veel plezier nog even in Laos en alvast een goede reis naar Australië!
    Liefs,
    Nienke

• 24 Maart 2009 - 19:45

Stien:

Even vlug de foto's bekeken, lezen even later...
    Ik wil ook meer foto's van jou!!

De strapless-foto is prachtig. Even checken: heb je een borstvergroting gehad?!! haha!!

Je ziet er 'in je sas' uit!

Liefs

• 24 Maart 2009 - 21:40

Klara De Koe:

Jouw website lees ik altijd,een reactie krijg jij niet altijd van mij. Dit verhaal daar moesten wij toch wel lang op wachten,maar geduld is schone zaak,was de moeite weer waard te lezen. Groet Klara

• 29 Maart 2009 - 18:24

Tity:

Dag lieve Winnie,
    Ik heb net de veslagen en foto gezien,jeetje Win wat een ervaring en wat een prachtige beelden.Kun je alle indrukken filteren het is mooi maar ook heel viil lijkt mij soms,maat met je creatieve geest zul je daar niet veel last van hebben.Betty zal blij zij dat je ook aan je vit C denkt heb je vast wel nodig nu,en hier in Fryslan is het weer lente en we hebben nu weer de zomertijd .Dag winnie mooi dat ik je mag volgen op deze geweldige reis.dikke tuuuuut Tity

• 29 Maart 2009 - 21:01

Anne:

Lieve Win

Morgen (voor jou vandaag) vliegen jullie naar Sydney. Na een bijzondere en prachtige reis - aan de foto's te zien. (kwijlen geblazen, ik wil ook naar Laos) Moeilijk afscheid? Goede vlucht!!

• 09 April 2009 - 10:48

Kip:

Hallo ihr Beiden!
    Lange tijd niet naar jullie omgekeken Win, excuus, maar zoals eerder gezegd, dat moet ik ook niet doen, da´s niet te harden....
    Wat een pracht van een reis.
    Ik heb de foto´s allemaal bekeken en met picasa(fotoprogramma)een beetje "vermooid", naar mijn idee. Dit zodat ik Ulrike verslag kan uitbrengen. Die vind het ook schitterend wat jullie ondernemen, zou het liefst meteen mee gaan!
    Dag lieve mensen (Winnie het liefst vind ik hoor Lars!) nog heel veel meer plezier, wij lijden hier, ook ik als stier lijd van daar tot hier, en da´s een eind weg hoorrrr..!!
    Tschüs fen ús en een kús op´e núús!!