Gobi! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Winnie Wal - WaarBenJij.nu Gobi! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Winnie Wal - WaarBenJij.nu

Gobi!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Winnie

05 Juni 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hallo allemaal
Sinds vanochtend ben ik weer terug uit de Gobi-woestijn. Het was echt zooooo mooi, indrukwekkend, leeg en nog veel meer, het valt niet te beschrijven. Zal toch een poging doen ;-) Maar alles in de goede volgorde..
Vorige week maandag met de andere vrijwilligers naar een show geweest met traditionele Mongoolse muziek en dans. Heel gaaf! Helaas kwam ik er tijdens de show achter dat je van te voren moest betalen als je foto's wilde maken..
Vrijdag was het children's day in Mongolie. Daarvoor ging Coca-Cola donderdag naar een weeshuis om zakjes snoep te brengen. (vrijdag was een vrije dag). Het was eerlijk gezegd vrij walgelijk, de TV was er en een hoge baas van Coca-Cola, om te laten zien hoe 'goed' Coca-Cola wel niet was. De kinderen zongen liedjes voor ons en toen deelden we (ik niet, wilde niet) zakjes met snoep uit terwijl er gefilmd werd. Er werden zelfs zakjes snoep aan baby's gegeven, hoe bedenken ze het? De kinderen waren ook wat vreemd, wilden allemaal aan me zitten en wilden foto's maken met mijn camera, en zelf op de foto. Eentje probeerde zelfs mijn horloge af te doen.. Wist niet echt hoe ik er mee om moest gaan (kinderen en ik zijn niet echt een goede combinatie ;-) )

Vrijdagochtend zou ik met Maddy, uit Engeland, naar de Gobi vliegen. Toen ik donderdag uit mijn werk kwam, vertelde Baatar (mijn gastvader) me dat we geen water hadden voor een week... En dat terwijl we in de Gobi ook niet konden douchen... Heb Tansag, mijn Mongoolse vriendin, opgebeld, die woont alleen. Ik mocht gelukkig haar douche gebruiken...
Ik ben blij dat ik 5 dagen van die week weg was! Ze zijn met de leidingen bezig, dat doen ze elk jaar in de lente...
Donderdagavond weer naar Daves, quiz-night zoals elke donderdag. Het is hier nu heerlijk weer en Daves was naar buiten verhuisd, heerlijk!

En vrijdagochtend was het dan eindelijk zover... Naar de Gobi! Om 12.30 vlogen we. En wat een vlucht... Vlakbij Dalanzadgad, waar we heen vlogen, was er enorme turbulentie en ik werd behoorlijk ziek, en was niet de enige...
In Dalanzadgad werden we opgewacht door Tuya en Tool en de chauffeur (ben zijn naam vergeten..) Onze bagage kwam met een vrachtauto aan.. En toen gingen we in de jeep. De weg was gelukkig een stuk beter dan ik verwacht had, niet verhard maar niet heel hobbelig. We reden naar ons eerste kamp. Daar hebben Tuya en Tool voor ons gekookt en daarna gingen we naar Yolyn Am, waar het hele jaar ijs ligt. Het ijs was indrukwekkend maar ook de omgeving, zo prachtig, deed ons denken aan Lord of the Rings.. Ook zo groen, hadden we totaal niet verwacht! Ook nog 'yols' gezien, arenden met een wit lijf. Weer terug naar de ger waar we sliepenen op zoek naar de WC. Dit bleek een hokje te zijn met een gat in de grond.. Maddy vond het verschrikkelijk maar ik dacht al dat we hier nog blij mee mochten zijn.. Ook al kon de deur alleen van buiten op slot (erg logisch)en waaide de deur steeds open... Maar ach er was toch niets aan die kant behalve wat paarden...
Het was die dag vrij warm maar er was nogal veel wind. En 's nachts was het zo koud.. Er was wel een kachel in de ger maar die hield er rond een uur of 4 mee op. Dit was elke nacht zo..

De volgende ochtend naar museum bij het gerkamp, vol met opgezette beesten..
Toen weer in de jeep, naar onze volgende slaapplek. Dit was bij een nomadenfamilie, die een gasten-ger had. Maddy en ik en de vader van de familie hebben een kamelentocht van een uur gemaakt. Geweldig en een prachtig uitzicht, enorme leegte met in de verte een ger, en overal schapen. Maar hier was dus, zoals ik al verwachtte, helemaal geen wc... En zoals je op de foto kunt zien, stikte het ook niet echt van de beschutte plekjes ;-) Erg lastig!

De volgende ochtend hebben we paardgereden, en we mochten eindelijk los en galloperen, dus over de vlakten gegallopeerd, waar ik me al zo lang op verheugd had.. De gids maakte zich wat zorgen om ons omdat we zo hard gingen maar wij vonden het geweldig!
Onze chauffeur heeft nog een geit geslacht, die onze gidsen hebben opgegeten.. Gelukkig hebben wij daar niets van gehoord of gezien!
Daarna in de jeep, gestopt bij een man met een kudde schapen en een put, waar we water gehaald hebben. Na ongeveer een uur hield onze jeep er mee op... De ventilator riem was kapot maar gelukkig hadden we een nieuwe. We reden langs een ger en Tuya zag dat ze aan het castreren waren, dus gingen we daarheen.. Bij de ger naar binnen waar de familie zit. Aan de muur hingen delen van een geit.. En het hoofd lag op de grond.. En Tuya liet ons een pan zien waarin de net afgesneden ballen lagen, die werden gekookt en opgegeten.. Gelukkig werd ons die niet aangeboden. We hebben wel zelfgemaakte wodka gekregen, erg lekker!
Na weer een eind in de jeep stopten we bij een andere nomadenfamilie om te koken, omdat het buiten te hard waaide. Dit was een moderne familie, buiten stond een antenne en een zonnepaneel, zodat ze TV konden kijken!
Rond 4 uur kwamen we bij de familie waar we gingen slapen, weer in een gastenger. Dit was bij Khongoryn Els, zandduinen. Die hebben Maddy en ik beklommen. En we werden gevolgd door 3 kleine geitjes! Heel gek, maar ze hebben ons tot boven op de duinen gevolgd en weer terug!
Weer terug bij de ger hebben we de zonsondergang bewonderd, prachtig!!
De familie had ook baby-kamelen, helaas maakten die nogal een kabaal.. Ze huilden net zoals in de film the story of the weeping camel..

De volgende dag hadden we 230 km voor de boeg. En dit over hobbelende wegen..
Na een uur of 2 deed onze jeep het niet meer.. Bleek dat iemand onze benzine gejat had!! Onze gids ging aan de kant van de weg staan om een auto om benzine te vragen... Dat kon wel even duren, want het was nou niet echt een drukke weg.. Tuya zei dat er een familie dichtbij was waar we heen zouden lopen. Dit bleek ruim 3 kwartier lopen, en dat in de volle zon.. En helaas deze dag geen wind. Net voor we bij de ger kwamen kwam onze jeep er weer aanrijden. In de ger troffen we 2 meisjes van ongeveer 7 en 9 aan en een baby, die met een touw aan het geraamte van de ger vastgebonden zat.. en die plastte gewoon op het tapijt! Tuya en Tool hebben hier weer voor ons gekookt en daarna reden we verder naar de Flaming Cliffs, waar heel veel dinosaurusbotten gevonden zijn. Daarna reden we door naar Dalanzadgad, waar we weer in een ger-kamp geslapen hebben. Daar was eindelijk weer een douche en een toilet! 's Avonds wilden we op stap. Rond 11.20 hadden we een 'discotheek' (erg klein..) gevonden, waar ze muziek van zo'n 4 jaar terug draaiden... En om 20 voor 12 gingen de lichten al aan! Dat was dus een beetje teleurstellend.
En vanochtend dus weer teruggevlogen naar UB. Hier is het ook heet, zo'n 31 graden!

Wat een verhaal weer.. Maar het was ook zo indrukwekkend! Heb ook een heleboel foto's toegevoegd, al kunnen die ook niet weergeven hoe mooi het was...

Liefs,
Winnie

  • 05 Juni 2007 - 14:24

    Bas:

    Prachtig je foto's. Ziet er allemaal goed uit. Die jeep is precies wat ik in gedachten had. Ik wil daar een blokje mee rijden. Yezzzzzzzzz
    Regel je dat effe voor me?? Dikke kus en tot over 5 weken!!

  • 05 Juni 2007 - 19:56

    Jeu De Boel:

    wooooooooohooooooo I love the Gobi tutututututu

  • 05 Juni 2007 - 20:43

    Sarah:

    He Winnie, heb je bericht nog niet gelezen, ga dat komend weekend doen. Maar je bent wel in mijn gedachten hoor. En die foto's zien er zeker uit alsof ik daar grondig aandacht aan ga besteden!! :) Ik hoop dat je je vermaakt en dat je stage je toch nog wat uitdaging weet te bieden. Mijn werk uitdaging zat, vandaar dat ik door de week mijn email scan en in het weekend lees! :) Veel liefz

  • 05 Juni 2007 - 21:24

    Betsma:

    Potdikkie wat zal dat veel indruk gemaakt hebben,wat een uitzichten.Alle foto's gezien,dat ga ik nog weleens doen,zoveel te zien.Tuuuuuut

  • 06 Juni 2007 - 04:26

    Stien:

    He liefie!

    Waaaaat een mooie foto's!! Echt helemaal fantastisch!Vooral de jurkjes van die kids zijn veeeeeet; kun je die voor me meenemen als souvernier? ;)

    Gobi ziet er ook prachtig uit; woest landschap. Wil daar ook heen!!! Maar plannen staan evene in de ijskast vanwege geld...jammer.
    Nouja, dan gaan we gewoon volgend jaar samen Transsiberie doen en dan kun je me daar mooi rondleiden!

    Ik mis je,

    Liefs

  • 06 Juni 2007 - 04:27

    Stien:

    Oja, en had ik al gezegd dat jij er fantastisch uitziet?

  • 06 Juni 2007 - 11:29

    Tsiona:

    Wat een belevenissen zeg! Mooie foto's hoor, schitterend zo uitgestrekt dat landschap is daar. En wat een mooie foto's heb je van de kinderen gemaakt, vooral die van dat jongetje met het geitje, echt lief! Hoop dat je het nog wel even uithoudt in de af en toe primitieve omstandigheden, maar dat komt wel goed denk ik! O ja, dat kameelrijden was ook cool zeg, het lijkt alsof je nooit anders hebt gedaan, petje af haha!
    En wal lijkt me dat lekker zeg, dat paardrijden op die uitgestrekte vlakte, zal het aan Aryette vertellen, denk dat ze erg jaloers zal zijn, da's nog 'ns wat anders dan paardrijden bij de zeedijk...
    Geniet ervan, ik wacht de volgende avonturen weer af. Knuffel vanuit Kaapstad!!!

  • 06 Juni 2007 - 21:42

    Ed En Fred:

    Heej Win,

    Je foto's zijn echt te gek. We hebben ze zojuist allemaal bekeken, heel mooi!! Vooral dat kindje met het kleine beestje op de arm, te schattig. Na je reis moeten we maar eens een etentje doen, onder het genot van al je foto's met het verhaal.

    Toedels Edzo en Freddy

  • 09 Juni 2007 - 10:01

    Aryette:

    Hoi Winnie
    Zoals je vast al hebt gehoord werk ik vanaf 1 juni bij je vader in de praktijk. Ik vind het daar GEWELDIG!! Ik voel dat ik hier helemaal op mijn plek ben. Iedereen is super aardig. Ben echt heel blij. Je vader attendeerde mij er op dat je heerlijk had paardgereden op die vlakte. Nou toen werd ik inderdaad wel nieuwsgierig. Wat cool man om daar voluit te kunnen gallopperen. Wat zijn al die andere fotos ook mooi zeg. Jullie "hynders"beleven maar mooie dingen. Ik vind deze sites echt leuk. Mis Tsiona wel hoor maar nogmaals vind ik het geweldig wat ze daar allemaal leert en ziet. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor jou. Geniet er nog maar van. Het is hier vandaag weer bloody hot. Doe zelf de laatste tijd weinig met mijn paard. Ze gaat wel mee op vakantie naar het strand (ook leuk).
    Sukses met alles en ik zal je site eens vaker bekijken. Groetjes.

  • 27 Juli 2007 - 17:43

    Greet:

    Goede reis terug! Tot gauw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2009

trekking, Don Det en nog veel meer

04 Maart 2009

Cambodja doorkruist

23 Februari 2009

Sihanoukville

18 Februari 2009

aangekomen

15 Februari 2009

Weer op reis!
Winnie
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 74520

Voorgaande reizen:

15 Februari 2009 - 10 Augustus 2009

6 maanden op reis

03 April 2007 - 04 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: